Podle pravidel
Situace na českých silnicích připomíná stav, který se
všichni zdráhají označit jako válečný, přitom všechny symptomy ozbrojeného
konfliktu vykazuje. Každý den mrtví a zranění.
V jednotkách motorizovaných i
pěších. Všude samé zákopy, výkopy a zátarasy. Na denním pořádku drobné šarvátky
a konflikty. Experti tento stav označují malebným slovem bojůvka. Asi tak, jako
když malé dítě, které ještě neovládá všechny znělé souhlásky, chce borůvku.
Dospělí lidé se jen chtějí dopravit z místa A do
místa B. A ač netouží ani po bojůvkách ani po borůvkách, musí do vřavy válečné.
To mi připomnělo Švejka a umínil jsem si, že nevraživosti, útokům na své zdraví a
vůbec celé mašinerii dopravní války budu čelit klidem, rozvahou
a hlavně dodržováním pravidel. To poslední se ale ukázalo být neproveditelné.
Kromě pravidel silničního provozu a slušného chování
existují rovněž pravidla cyklistická,
a také pravidla zdravého rozumu. Všechna dohromady spolu úplně nejdou dohromady.
Že ta poslední věta nedává dobrý smysl? Však
značení na místních komunikacích také ne.
Naplánoval jsem si dlouhou okružní etapu přes Dolní
Kounice a Moravský Krumlov.
A na neděli, kdy silniční boje jsou mírnější. Očekával jsem proto, že dodržet
předsevzetí jet podle pravidel bude snazší, ale to nakonec padlo ihned po
startu etapy.
Cyklostezky v Brně jsou koncipovány s výhledem do budoucna. Jen v tom budoucnu musí někdo po Janu Tleskačovi znovuobjevit létající kolo. Na jejich začátek musíte z domu doletět. Nebo to vzít přes několik frekventovaných křižovatek. Nechtěl jsem už tak nervózní řidiče na těch křižovatkách dráždit podjížděním a zamířil si to ke zkratce. Je to jednosměrka, kterou skoro nikdy nikdo nejede, jenže já si umínil, že pojedu podle pravidel, a tak jsem to vzal přes chodník. Tvářit se, že mi ještě není deset umím, a stejně tam nikdo nešel.
Dorazil jsem na cyklostezku Chodská a zjistil jsem, že
pojedu-li po ní, nestihnu časový limit pro dnešní etapu. (Časový limit mi
určuje žena, protože ví lépe než já, čeho jsem schopen.) Tahle cyklostezka je
ze zámkové dlažby, na mnoha místech vypadené, a tam kde se to spravuje, jsou
mostky přes zákopy tak úzké, že se v nich pravidelně vzpřičují
maminkám kočárky. Přesto tam ty maminky velice rády jezdí sem a tam. Kromě toho
je každých sto metrů vyústění silnice, tedy konec stezky a tedy podle pravidel
musíte slézt a po přeběhnutí křižující silnice zase nasednout. Protože
jsem dnes nechtěl trénovat cyklokros, značku: Cyklisto, jeď po stezce, jsem
ignoroval a jel po souběžné silnici. Právě tam udělali nový povrch až ke
světelné křižovatce, na které jsem potřeboval odbočit vpravo. Zrovna blikla
červená. A to se mi po tom novém asfaltu tak pěkně jelo. Co naplat, budeme
poslušni světelným signálům, pomyslel jsem si a začal brzdit. Jenže vtom jsem
uslyšel hrůzu nahánějící zvuk. Ohlédl jsem se a uviděl supící náklaďák. Byl
vrchovatě naložený hlínou, a jak se pod tím nákladem celý třásl, padaly
z něj kusy zeminy na všechny strany. A přestože nebyl sto vyvinout
rychlost, která se od vozidla jeho typu očekává, rychle se blížil. Při
představě, že zastaví na červenou vedle mě a zasype mě tou hlínou, jsem se zvedl ze sedla.
Nikde nikdo, jen na druhé straně stál nějaký chodec, takže jsem hbitě odbočil.
Jen ten chodec se na mě škaredě zadíval a cosi za mnou zavolal. Ale to už jsem
neslyšel, protože jsem nastoupil a bleskurychle mu ujel. Soupeřům
v kopci už možná neujedu, ale škaredým
pohledům a řečem vždycky. To si pamatujte.
Pokračoval jsem dále přes Staré Brno. Držel jsem se
hezky ve svém pruhu vpravo, až do chvíle než cestu křížily koleje. Jet při
pravém okraji krajnice, jak vyžaduje vyhláška, by tady znamenalo přejíždět
kolej téměř rovnoběžně s ní. Dostát
liteře vyhlášky, zde znamená skončit na zemi. Dal jsem tedy rukou najevo, že
hodlám přejet více doleva a zakřižoval přes koleje. Řidič za mnou to pochopil,
ne tak ten v druhém pruhu, který předjížděl. Začal troubit
a gestikulovat.
Pamětliv předsevzetí o klidu a rozvaze jsem se na něj usmál a taky mu zamával.
Kousek za Nemocnicí Milosrdných bratří jsem konečně
opustil hustý provoz a začal stoupat na Červený kopec. Ve třech čtvrtinách
stoupání je značka označující zákaz vjezdu. Všech vozidel. Správně bych tedy
měl jít dva kilometru po normální asfaltce pěšky. (Jednou, na podobném místě,
jsem to schválně udělal a míjející cyklisté zastavovali s dotazy, jestli
jsem píchl a jestli nepotřebuji pomoc.) Značku jsem tedy ignoroval, projel
Bohunicemi a záhy jsem opustil město. Protože jsem proti plánu nabral trochu
ztrátu, přišlápl jsem do pedálů. Šlo to docela snadno, protože mi kupodivu
foukalo do zad. A docela silně. Uháněl jsem dál a dál
a na cestu zpět, jak to tak bývá, nemyslel. Šlo to až
tak dobře, že jsem v Bratčicích
a v Němčičkách překročil povolenou rychlost. Ukázal mi to radar, ale já 15%
navíc považuju ještě v toleranci. Něco jako takovou akademickou
čtvrthodinku. Naopak mi bylo trochu líto,
že se musím omezit jen na část
silnice do plné bílé čáry. Kdybych mohl i za ni, možná bych
z toho vymáčkl
i sedmdesátku. Ve chvílích, kdy jedu z kopce a po větru, občas zatoužím
být závodníkem. Ti nemají žádná pitomá omezení jako já, povzdechl jsem si ještě.
Chyba lávky. Druhý den, po zpáteční cestě domů přes
několik kopců a neposlušném protivětru (neposlušném proto, že vítr se má
s večerem utišovat a tenhle pořád sílil) mě tak bolely nohy, že jsem se po
příchodu domů svalil na gauč a sledoval cyklistiku v televizi. Mimo jiné
tam hlásili hříšníky, kteří porušovali pravidla při Tour de France. Byly to
hrozné prohřešky jako: Julien Simon -neregulérní sprint-pokuta 500 švýcarských
franků, 13 sprinterských bodů, Jonathan Castroviejo -nevhodné chování -pokuta
200 CHF, Nicolas Portal-nepovolené občerstvení -pokuta 500 CHF, Geraint Thomas
a Gianni Moscon- odhazování odpadků mimo povolenou zónu- pokuta 200 CHF každý,
Anthony Perez a Alain Deloeuil -nepovolené občerstvení -pokuta 200 CHF každý,
Tom Steels - nekorektní chování v cílové zóně- pokuta 300 CHF, Sébastien
Reichenbach a Luis Leon Sanchez -strkání se mezi jezdci-penalizace
10
sekund v celkové klasifikaci, odebrání 4 bodů v bodovací soutěži a
pokuta 200 CHF každý, Michael Hepburn -jízda za autem -penalizace 20 sekund v
celkové klasifikaci, odebrání
6 bodů v bodovací soutěži a pokuta 200 CHF,
Gorka Izaguirre, Steven Kruijswijk, Pierre-Luc Périchon a Marc Soler- nevhodné
chování (močení na veřejnosti)- pokuta 200 CHF.
A tak jsem zjistil, že ke svým prohřeškům
z nedělní etapy musím přičíst další. Nepovolené občerstvení byly meruňky,
které jsem si utrhl z větve, která přečnívala přes plot
v Trboušanech.
Pak jsem ty pecky vyhodil mimo povolenou zónu odpadkového koše. Využil jsem jízdu za autem a jednou dokonce i za
traktorem, strkal jsem se s větrem, v cílové zóně jsem si dal několik
piv a mluvil nekorektně. Jen to močení na veřejnosti snad nemám. V tom
lesíku před Moravským Krumlovem jsem nikoho neviděl. Leda by se počítalo, že někdo viděl mě z projíždějícího vozidla.
Když jsem to celé všechno vyhodnotil, řekl jsem si, že
jsem alespoň dodržel to slušné chování. Jenže pak jsem si vzpomněl na to auto
před Ivančicemi. Bylo to na úplně rovném, širokém
a přehledném úseku a ta
dodávka mě minula o pár centimetrů. Spolkl jsem sprosté slovo
a ukázal řidiči
palcem a ukazováčkem dva centimetry. Přibrzdil a začal hulákat z okénka,
že mám jet po krajnici. Změnil jsem tedy jen velmi mírně postavení prstů a ze
dvou centimetrů, byl deseticentimetrový fakáč. Takže další pokuta. Ještěže
nemám švýcarské franky. Ale že bych vyvázl úplně bez potrestání? Tomu se mi
nechtělo věřit a vzpomněl jsem si zase na Švejka. Spravedlnost muší bejt. Tak
dobře. Ráno jsem chtěl vstát v sedm a jet na nákup. Udělil jsem si
penalizaci dvě hodiny a posunul budík na devátou. Sice by stačil menší trest,
ale takhle to mám aspoň do foroty. Příští týden si chci totiž projet celý
Moravský kras.